Spinboys

TVT (fysiikan) opetuksessa

Tekijänoikeudet ja opettajan arki

Jotta opettajan kenttä olisi vieläkin monimutkaisempi, niin heitetään sitten kehiin vielä tekijänoikeudet. Kuuntelemalla lakimiehen luennon ei tekijänoikeuksista tule yhtään selvempää kuvaa. On jopa huomattavissa, että itse luennoitsija jättää muutaman kysymyksen vastaamatta. Oman alansa ammattilaisena hän tietää, että näin on parasta. Kun ei sano mitään, niin ei voi tehdä ainakaan mitään virhettä eikä joutua vastuuseen.

Ensimmäinen ja varsin perustavaa laatua oleva ongelma on koulutuntien avoimuus. Ovatko nämä tunnit julkisia vain ns. yksityistilaisuuksia? No tähän ei vastannut suoraan edes luennoitsija. Periaatteessahan kaikki oppitunnit ovat julkisia, sillä kuka tahansa voi pölähtää luokkaan oppimaan tai ainakin seuraamaan tunteja. No jos paikalle ilmestyy bussilastillinen opinnälkäisiä, niin otetaanko kaikki sisään?

Tekijänoikeuksien kenttä on aivan järisyttävän monisäikeinen ja sekava. Moni opettaja toimii varmasti autuaan tietämättömänä koko ongelmasta. Tämä on myös hyvin ainekohtainen ongelmien vyyhti. Jos opetettava aine on esimerkiksi musiikki, on tätä varmasti pohdittava tarkempaan. Toisaalta matematiikka ja fysiikka ovat aineena sellaisia, joissa tekijänoikeudet ovat hieman taustalla. Tämä ei ole kuitenkaan läheskään näin yksinkertaista, kun pohditaan asiaa esimerkiksi opettajan itse tekemän materiaalin osalta. Kun opettaja raataa niska limassa tehden materiaalia, niin onko tämä suoraan kaikkien opettajien tai koulun omaisuutta ja vapaasti käytössä. Rehellisesti sanottuna, en ole ihan varma.

Opin myös että, Youtube-videoita ei saa näyttää oppitunneilla. Hmmm… Tämä oli juuri se opetusmenetelmä, johon törmäsin eniten seuratessani eri aineiden oppitunteja opetusharjoittelun yhteydessä. Tätä tukee myös kuulemani käytäntö keskiverto koulusta. Toisaalta myös kaikkien meidän rahoittama Yle tarjoaa hyvää vapaata materiaalia Yle Areena -palvelun kautta.

On pakko myöntää, että olen itse ollut myös täysin tietämätön näistä seikoista tai oikeammin tämä ei kiinnostanut minua juurikaan. Nyt on ilmeisesti aika hieman selvitellä myös näitä seikkoja. Muistan kun edellisessä elämässä teimme markkinointimateriaali, niin oli aina kaikkein vaikein vaihe löytää sopivia kuvia markkinoinnin tarpeisiin. Lopulta päädyimme itse ottamaan kaikki kuvat. Tämä on tosin erittäin työllistävä lähestyminen. Toinen palvelu, mitä käytettiin oli Wikipedia Commons, josta poimimme CC-lisenssillä olevia kuvia. Näiden kuvien tapauksessa riitti lähteen ja kuvaajan esittäminen materiaalissa. No seinänkokoiseen posteriin lähde alanurkkaan fonttikoolla 10. Toimii.

Koulussa oppilaiden erilaiset projektit sisältävät aina tiedonhakua netistä ja usein kukin työ niputetaan lopuksi esitelmän muotoon. Silloin on yleensä käytössä esimerkiksi Powerpoint ja kuvia tarvitaan ja valitettavan usein kuvat vain googlataan kuvahaulla ja copy-paste -menetelmä tuo materiaalin esitelmiin. Tästä olisi hyvä puhua oppilaiden kanssa, jotta osaisimme toimia lain edellyttämällä tavalla. Jotta opettajat pystyisivät ohjeistamaan oppilaita, olisi heidät ensin koulutettava aiheen saloihin. Tätä ennen olisi kuitenkin lainsäätäjien ja viisaampien muokattava koko tekijänoikeuksien sekamelska joksikin järkeväksi ja yksinkertaistetuksi kokonaisuudeksi. Nykyinen sekainen tilanne ei auta ketään, ei materiaalin käyttäjää eikä alkuperäistä tekijänoikeuden haltijaa.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on May 29, 2013 by in Luentopäiväkirja 2.
%d bloggers like this: