Spinboys

TVT (fysiikan) opetuksessa

TVT:tä koulunpenkillä

Meidän valinnaisen kasvatustieteen kurssin osallistujien joukossa oli sekä vanhempia kokelaita, että juuri varsinaista tutkintoa suorittavia opiskelijoita, jotka ovat juuri muutama vuosi sitten istuneet lukion tunneilla. Olisi luullut, että varsinkin nuoremmilla opiskelijoilla olisi hyvinkin kosketuspintaa tieto- ja viestintatekniikkaan nykyaikaisessa opetuksessa. Keskustelujen perusteella tämä luulo osoittautui kuitenkin hyvin virheelliseksi. Monen opiskelijan kokemus oli omani kaltainen. Omana kouluaikanani tietotekniikka otti vasta askeleita kohti todellista hyödynnettävyyttä. Silloiset opettajat käyttivät TVT:n puolelta lähinnä VHS-videoita ja piirtoheitintä sekä C-kasetilta soitettuja kuunnelmia.

No nykyään sitten kaikki mahdolliset tekniset vempaimet on käytössä. Paljonko niitä sitten käytetään? Varmasti vaihtelevasti. Esimerkiksi omassa perusopetusharjoittelussa käytimme ”älytaulua” kerran tai kaksi. Näistä demoista olisimme selvinneet varsin hyvin myös videotykillä ja perinteisellä tietokoneella. Tokihan fysiikan aiheen linssien kuvautumista käsittelevässä demossa oli ihan siistiä käyttää älytaulua suurena kosketusnäyttönä. Siis kokeilimme tuota lähes pahamaineista älykästä taulua, mutta olisimme ihan hyvin selvinneet opetuksesta, kuten omat opettajamme aikanaan. Siis käyttäen liitua ja liitutaulua. Matematiikasssa ja fysiikassa, kun muuta ei juuri tarvitse. No tuo taisi olla jo aikamoista liiottelua. Kyllä fysiikassa tarvitaan pääasiassa erilaisten taulujen sijaan todellisia demoja ja mittauksia. Fysiikanhan on tarkoitus mallintaa todellisuutta parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän erilaiset älytaulut ja tietotekniikka tuovat helpotusta. Esimerkiksi oma ohjaava opettajamme hyödynsi hyvin erilaisia mittareita (ultraääni, voimamittari jne.), jotka olivat yhdistetty älytauluun, jota käytettiin vaikkapa harmoonisen voiman esittämiseen kuvaajamuodossa. Toki tämänkin voi tehdä ruutupaperille, mutta aikaa hukkuu turhaan työvaiheeseen. Uskon siis, että fyysikkona voin jatkossa hyödyntää TVT:tä, kunhan ohjelmistot ovat kunnossa ja käyttökohde on mietitty. On kuitenkin hyvä muistaa, että tätäkään uutta tekniikka ei kannata ottaa väkisin käyttöön, jos siitä ei mitenkään hyödy. Tekniikkaa ei kannata ottaa käyttöön, jos vain uusi tekniikka on itseisarvo.

Asun samassa osoitteessa opettajan kanssa ja on mukava aina kuulla kokemuksia ”kentältä”. Siis koulusta, joka on oikeasti normaali, ei siis Normaali Koulu. Tässä koulussa on älytauluja muutamassa luokassa ja nekin vain siksi, että jostakin satuttiin saamaan rahaa laitehankintoihin. Ostettiin sitten parin älytaulut. No miten niitä käytetään? Ne toimivat videotykkinä…. aika kallista. Elämä on. Tämä tarina on tosi ja se on tosi varmasti hyvin monessa koulussa. Minusta tähän pitäisi saada jokin yleinen valtakunnallinen ohjeistus. Koulujen tulisi käyttää rahat vaikka hyvien videotykkien ostoon. Nämä kun ovat paljon halvempia kun kalliit älytaulut. Säästyy rahaa siis johonkin muuhun. Sitten tykki käyttöön ja ohjataan sitä vaikka tabletilla tai pädillä. Edelleen kulut ovat vain pieni osa älytaulun hinnasta. Nyt ohjelmisto kuntoon vaikka ilmaisilla open-source ratkaisuilla ja voilá. Opettaja voi käyttää tablettiaan ja kuljeskella rennosti oppilaiden keskellä ja esitellä materialiaan. Materiaalin tuotto on toki pääosin sitten opettajan vastuulla. No pitäähän tunnit muutenkin valmistella. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on May 29, 2013 by in Luentopäiväkirja 1.
%d bloggers like this: